luni, 4 ianuarie 2010

PROBLEMATICA ÎNVĂȚĂMÂNTULUI

Alături de problematica politică abordată se impune în condițiile actuale o abordare a problematicii învățămîntului românesc. Destul de interesantă este sinteza expusa de Liviu Pop pe care o redau pentru interesul general.
Bugetul de stat pe 2010 prevede o diminuarea cu 5,71% a fondului de salarii pentru invatamant
Legea Bugetului de stat pentru anul 2010.
Ce apare pentru noi, cei din invatamant:

Bugetul de stat se stabileşte la venituri în sumă de 66654.3 milioane lei, iar la cheltuieli în sumă de 101678.4 milioane lei, cu un deficit de 35024.1 milioane lei.

art 4 Din taxa pe valoarea adăugată se alocă 16.607,0 milioane lei sume defalcate pentru bugetele locale, din care:
a) 2.025,0 milioane lei pentru finanţarea cheltuielilor descentralizate la nivelul judeţelor, potrivit anexei nr.4;
b) 11.496,0 milioane lei pentru finanţarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor şi municipiului Bucureşti, potrivit anexei nr.5;
c) 551,8 milioane lei destinate finanţării cheltuielilor privind drumurile judeţene şi comunale, prevăzute în anexa nr.6, a căror repartizare, pe unităţi administrativ-teritoriale, se face în funcţie de lungimea şi starea tehnică a acestora, prin hotărâre, de către consiliul judeţean, după consultarea primarilor;
d) 2.001,0 milioane lei pentru echilibrarea bugetelor locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor şi judeţelor, prevăzute în anexa nr.7, care se repartizează pe unităţi administrativ-teritoriale potrivit prevederilor art. 33 alin.(3)-(7) din Legea nr.273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare;
e) 533,1 milioane lei pentru finanţarea Programului de dezvoltare a infrastructurii şi a unor baze sportive din spaţiul rural, care se vor repartiza pe judeţe şi proiecte eligibile prin hotărâre a Guvernului, potrivit Ordonanţei Guvernului nr.7/2006 privind instituirea Programului de dezvoltare a infrastructurii şi a unor baze sportive din spaţiul rural, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 71/2007 şi modificată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.112/2009.
Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată, prevăzute la art.4 lit.a), sunt destinate finanţării:
a) sistemului de protecţie a copilului şi centrelor de asistenţă socială a persoanelor cu handicap;
b) drepturilor privind acordarea de produse lactate şi de panificaţie pentru elevii din clasele I-VIII din învăţământul de stat şi privat, precum şi pentru copiii preşcolari din grădiniţele de stat şi private cu program normal de 4 ore;
c) cheltuielilor privind acordarea de miere de albine ca supliment nutritiv pentru preşcolari şi elevii din clasele I-IV din învăţământul de stat şi confesional;
d) cheltuielilor aferente învăţământului special şi centrelor judeţene de resurse şi asistenţă educaţională;
e) instituţiilor de cultură descentralizate începând cu anul 2002;
f) plăţii contribuţiilor pentru personalul neclerical angajat în unităţile de cult din ţară;
g) serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor de sub autoritatea consiliilor judeţene.
(2) În situaţiile în care produsele lactate şi de panificaţie, precum şi mierea se contractează şi de către consiliile locale ale comunelor, oraşelor şi municipiilor, consiliul judeţean va repartiza sume cu această destinaţie unităţilor administrativ-teritoriale respective.
(3) Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată, prevăzute la art.4 lit.b), sunt destinate finanţării:
a) cheltuielilor de personal, burselor şi obiectelor de inventar ale instituţiilor sau ale unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat;
b) drepturilor asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap grav;
c) ajutorului social şi a ajutorului pentru încălzirea locuinţei cu lemne, cărbuni şi combustibili petrolieri;
d) serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor de sub autoritatea consiliilor locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor şi Consiliului General al Municipiului Bucureşti;
e) ajutoarelor de stat regionale acordate în temeiul Legii nr.84/1992 privind regimul zonelor libere, cu modificările şi completările ulterioare, pentru administraţiile zonelor libere aflate sub autoritatea consiliilor locale;
f) cheltuielilor creşelor;
g) cheltuielilor descentralizate la nivelul sectoarelor şi municipiului Bucureşti, respectiv pentru: sistemul de protecţie a copilului, centrele de asistenţă socială a persoanelor cu handicap, drepturile privind acordarea de produse lactate şi de panificaţie pentru elevii din clasele I-VIII din învăţământul de stat şi privat, precum şi pentru copiii preşcolari din grădiniţele de stat şi private cu program normal de 4 ore, acordarea de miere de albine ca supliment nutritiv pentru preşcolari şi elevii din clasele I-IV din învăţământul de stat şi confesional, învăţământul special şi centrele de resurse şi asistenţă educaţională, instituţiile de cultură descentralizate, începând cu anul 2002, şi plata contribuţiilor pentru personalul neclerical angajat în unităţile de cult.
(4) Repartizarea sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată prevăzute la alin.(3) pe comune, oraşe, municipii, sectoare şi municipiul Bucureşti, după caz, se face prin decizie a directorului direcţiei generale a finanţelor publice judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, după consultarea consiliului judeţean şi a primarilor, şi cu asistenţa tehnică de specialitate a inspectoratului şcolar sau a direcţiei de muncă şi incluziune socială, după caz, în funcţie de numărul de beneficiari ai serviciilor respective.
Pentru finanţarea cheltuielilor prevăzute la art.4, cu excepţia celor pentru plata ajutorului social, pe lângă sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată, autorităţile administraţiei publice locale vor aloca şi sume din bugetele locale ale acestora.
(6) Numărul maxim de posturi finanţate pentru personalul neclerical din unităţile de cult este prevăzut în anexa nr.8

COMPARAND BUGETUL DIN 2009 CU CEEA CE SE INTENTIONEAZA PENTRU 2010 PUTEM SPUNE CA AVEM O DIMINUREA A SALARIILOR CU 5,71% SI ACORDAREA PROGRAMULUI CORNU SI LAPTELE SI IN INVATAMANTUL PRIVAT.
MIEREA INSA NU SE ACORDA IN INVATAMANTUL PRIVAT
AVAND IN VEDERE LEGEA SALARIZARII UNITARE, SI FAPTUL CA NU SE MAI ACORDA 2% putem spune ca in 2010 o sa ne incadram in aceleasi saalrii ca in 2009, deci la prima vedere nu ar trebui sa discutam de disponibilizari masive. Asta la prima vedere. Aplicarea finantarii per elev insa o sa creeze probleme in anumite unitati si chiar de la judet la judet.

Cele mai afectate judete o sa fie ALBA, MARAMURES; SATU MARE; SALAJ.

Cele mai putin afectate CALARASI; GIURGIU;ILFOV.

Mai jos aveti o comparatie plecand de la proiectul de buget din 2010 de 9661935
proiect 2010 buget 2009

9.661.935 10.246.847 -5,71%
ALBA 156.344 205376 -23,87%
ARAD 188.058 215241 -12,63%
ARGEŞ 273.228 322393 -15,25%
BACĂU 310.908 357215 -12,96%
BIHOR 275.326 317448 -13,27%
BN 156.234 172952 -9,67%
BOTOŞANI211.948 230104 -7,89%
BRAŞOV 229.380 266546 -13,94%
BRĂILA 137.985 164149 -15,94%
BUZĂU 198.360 236711 -16,20%
CARAŞ-SEVERIN133.345 149729 -10,94%
CĂLĂRAŞI134.078 132462 1,22%
CLUJ 264.871 322437 -17,85%
CONSTANŢA294.279 297614 -1,12%
COVASNA 111.893 134066 -16,54%
DÂMBOVIŢA227.761 242501 -6,08%
DOLJ 292.961 328482 -10,81%
GALAŢI 251.936 296378 -15,00%
GIURGIU 109.087 103950 4,94%
GORJ 187.109 199980 -6,44%
HARGHITA172.402 214664 -19,69%
HUNEDOARA188.155 234225 -19,67%
IALOMIŢA122.619 127377 -3,74%
IAŞI 385.815 416429 -7,35%
ILFOV 109.920 90090 22,01%
MARAMUREŞ221.586 285851 -22,48%
MEHEDINŢI122.912 147223 -16,51%
MUREŞ 265.035 318307 -16,74%
NEAMŢ 234.759 258740 -9,27%
OLT 198.064 234598 -15,57%
PRAHOVA 322.575 358456 -10,01%
SATU MARE177.852 228124 -22,04%
SĂLAJ 116.609 146593 -20,45%
SIBIU 181.835 201048 -9,56%
SUCEAVA 337.094 353439 -4,62%
TELEORMAN154.128 187227 -17,68%
TIMIŞ 279.126 299640 -6,85%
TULCEA 98.529 120398 -18,16%
VASLUI 223.945 229275 -2,32%
VÂLCEA 171.866 206330 -16,70%
VRANCEA 153.975 170884 -9,90%
BUCUREŞTI 700.101 722195 -3,06%

Niciun comentariu: