Este unanim recunoscut între specialiști, că problematica educației este
una complexă, care implică luarea în atenție a unor factori, care pot contribui
la o reformare profundă a acestui domeniu vital pentru societatea viitorului.
Între factorii, căruia i se acordă prea puțina atenție, se înscrie factorul
legat de spațiul educațional.
Cred că pentru prima dată în România a fost dezbătută calitatea spațiului educațional în sensul propriu al
cuvântului, în cadrul forumului internațional Building Education, din data de 3
martie. La aceasta actiune au participat specialiști în domeniul arhitecturii și
design-ului din țară și străinătate, concluzia fiind că școlile din România nu
corespund unor standarde în privința spațiului educațional.
Forumul la care am fost prezent,
cred că trebuie sa aibe efecte indeosebi
în rândul celor care au puterea de decizie, începând cu nivelul guvernamental,
prezidențial, administrativ central și local.
În fond ce a reprezentat acest forum? Building Education Bucharest International Forum 2016 a
reunit peste 250 de invitați din 11 țări, specialiști în educație, lideri,
manageri și investitori din domeniu, reprezentanți ai mediului privat și
instituțional, arhitecți, furnizori de soluții și de tehnologii, care vor
aborda calitatea spațiului educațional și modul în care aceasta influențează
calitatea actului educațional.
Directori de grădinițe, școli, licee și colegii
naționale, inspectori școlari generali, decani ai facultăților de arhitectură,
rectori și prorectori ai principalelor universități din România au luat parte
la cele 5 sesiuni plenare al forumului la care au fost invitați profesioniști
și responsabili din educație și din arhitectură.
Prima sesiune a forumului a reprezentat un dialog dintre
profesiile educației și cele ale construirii spațiului, avându-i ca invitați
speciali pe Dr. Wendy Pullan, directorul Departamentului de Arhitectură al
Universității Cambridge, din Marea Britanie și pe arhitectul David Green, șef
al departamentului pentru învățământ superior al cunoscutei firme americane de
arhitectură, Perkins+Will, înființată în 1935 și cu un portofoliu impresionant
de proiecte din domeniul educației. În aceeași sesiune, Phil Baty, editorul
Times Higher Education Rankings, Clasamentul Mondial al Instituţiilor de
Învățământ Superior, a vorbit de la distanță despre rolul spațiului educațional în
reputația universităților, intervenție pe care toți rectorii ar trebui să o vizualizeze.
Deosebit de interesantă a fost intervenția lui Bogdan
Zaha reprezentat al unor firme cunoscute de arhitectură precum Zaha Hadid
Architects sau UN Studi. Jan Schellhof,
de la UN Studio, a vorbit despre campusurile educaționale ca mici orașe
creative.
Sesiunea a treia a fost dedicată liderilor școlilor
internaționale: Dr. Robert Brindley, Directorul Școlii Americane, Joanne
Puddy-Wells, Directorul Școlii Britanice din București și Simona Baciu,
Președinte și Fondator Transylvania College din Cluj-Napoca.
Sesiunea a patra a redat 4 studii inedite de caz și
colaborări de succes dintre clienți/beneficiari și arhitecți pentru construcția
de școli. Au fost prezentate exemple din Finlanda, Rusia, Marea Britanie și
România. Echipa din Finlanda, alcătuită de directorul școlii, Hanna Sarakorpi
și arhitectul școlii, Väinö Nikkilä, au prezentat Saunalahti School sau „Școala
Viitorului”, cum a numit-o mass-media internațională.
Arhitectul
Șerban Țigănaș, Președintele Ordinului Arhitecților din România, în calitate de
Chairman al forumului internațional
pentru calitatea spațiului educational, arăta în deschiderea lucrărilor, ,, ne propunem să investigăm relația dintre calitatea educației
influențată de calitatea spațiului, relație foarte importantă. Acest lucru
încercăm să îl facem cercetând ce se întâmplă în România și în alte țări. (...)
Avem o sesiune interesantă în care am chemat directori, conducători ai unor
școli și arhitecți care au lucrat pentru designul acestor școli pentru a vedea
dacă există caracteristici speciale". El a arătat că specialiștii în
domeniul arhitecturii nu sunt tocmai aceia care decid modul de execuție a
modernizărilor și renovării școlilor.
"Știu că școala în care am studiat
eu acum 30 de ani funcționează mult mai prost astăzi din punct de vedere
spațial. Spațiile au fost închiriate pentru alte activități, curtea școlii nu
mai este ce a fost pe vremuri și se închiriază pentru alți utilizatori", a
spus Țigănaș, precizând că soluția ar fi punerea unor persoane calificate în
poziția de decizie a programelor de intervenție pe clădiri existente sau noi,
pentru a înțelege ce înseamnă un program al educației și o clădire de calitate
cu arhitectură de calitate. Arhitectul a explicat că noțiunea calității
spațiului educațional trebuie definită, iar un confort educațional se obține
prin gândirea spațiului, echiparea și folosirea spațiului. "Concret, prin
folosirea spațiului înseamnă să nu introduci într-o sală în care încap bine 10
oameni să nu introduci 20. Adică, ei trebuie să aibă lumină de calitate, aer de
calitate, să existe un confort acustic. Sala de clasă să nu fie o cutie de
beton care rezonează și nu auzi ce spune profesorul. Ceea ce nu se vede este
calitatea aerului, ceea ce înseamnă temperatura, umiditate și oxigen. Dacă
acest parametru nu este bun trebuie luate măsuri". Potrivit acestuia,
astfel de neajunsuri se găsesc atât în școli, cât și în universități unde se
predă despre asta. "Acolo unde se predă despre spații educaționale și nici
acolo nu se găsesc aceste lucruri respectate".
Prezent la lucrările forumului, arh.
David Green a arătat că spațiile educaționale au suferit modificări în ultimii
15 ani, el prezentând mai multe proiecte din SUA, Mexic, în care s-au construit
cartiere educaționale.
Viorel Niculae, reprezentantul unei
firme cu profil electric, a subliniat că sistemul de iluminat din sălile de
clasă trebuie să fie "adaptiv și eficient", care să ajute și să
stimuleze elevul, să consume puțin.
"Ar fi indicat ca și aparatajul
terminal (prize, întrerupătoare) să fie antibacterian, sistemul de ventilație
trebuie să existe pentru că altfel ajungem să avem o calitate a aerului foarte
slabă, ceea ce duce la slăbirea capacității de concentrare. Materialele să fie
rezistente la foc, izolarea termică să fie adaptată spațiului, să nu cadă,
finisarea pereților să reziste în timp, terenurile de sport să se mențină pe o
perioadă îndelungată", a spus Niculae.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu