Filosoful
Mircea Flonta face, într-un interviu acordat Gândul, o radiografie necruţătoare
a sistemului românesc de învăţământ, ale cărui standarde s-au erodat complet.
Profesor mai bine de 60 de ani, Mircea Flonta vorbeşte despre nevoia de a
păstra în sistem „capetele cele mai înzestrate”, dar şi despre compromisul
elitei universitare responsabilă, în parte, de apariţia fabricilor de diplome.„
Ceea ce putem să înţelegem mai greu este lipsa de responsabilitate a elitei
universitare.
Cateva din raspunsurile sale:
,,Gândul: Domnule profesor, aţi fost în toată viaţa
înconjurat de tineri, în jurul lor şi alături de ei. Cum erau tinerii atunci şi
cum sunt acum?
Mircea Flonta: E greu de spus în câteva cuvinte. Eu m-aş
referi la studenţi şi aş spune că între studenţi şi profesori era o legătură
mai strânsă. Profesorii aveau mai mult timp pentru studenţi, iar pentru
studenţi, interesul legat de studii era mai central decât este astăzi. Foarte
mulţi studenţi se gândeau la studii, nu se gândeau atât de mult la ce o să facă
după terminarea studiilor. Cel puţin în domeniul umanist, dar şi în alte
domenii, erau interesaţi de fondul profesional şi intelectual a ceea ce studiau
şi aveau o mentalitate mai puţin orientată pragmatic decât astăzi.
Cum vedeţi sistemul de educaţie românesc în acest
moment?
Eu
am mai vorbit destul de multe lucruri despre chestiunea asta şi insist
totdeauna asupra unui lucru. Discuţiile sunt îndeosebi legate de schimbările
care ar trebui făcute pentru ca învăţământul general, liceal să funcţioneze mai
bine. Toată lumea este nemulţumită de şcoală şi vreau să vă spun că nu este
nemulţumită de şcoală numai în România. Dacă discuţi cu oameni din alte ţări,
constaţi că oamenii sunt nemulţumiţi de randamentul a două sectoare de
activitate care pentru familie au o mare importanţă: de şcoală şi de medicină.
Motivele sunt, însă, diferite. În ceea ce priveşte medicina oamenii au în
general aşteptări foarte mari, au crescut foarte mult aceste aşteptări şi chiar
în ţările mai bogate sistemul medical nu este în măsură să răspundă tuturor
acestor aşteptări, nu mai vorbim de ţări care din punctul acesta de vedere sunt
mult dezavantajate, cum este România.
Dacă
vorbim despre învăţământ, atunci eu cred că în ceea ce priveşte învăţământul
acesta şcolar, de la grădiniţă la şcoala elementară, la liceu, problema
esenţială este asta: avem noi posibilitatea să atragem şi să menţinem în sistem
capetele cele mai bine înzestrate? Învăţământul e un lucru extrem de greu.
Oamenii sunt conştienţi că medicina este grea sau un anumit tip de inginerie în
care construieşti nişte poduri sau construieşti un avion, că aici este vorba
despre primejdii potenţiale care trebuie neapărat prevenite şi că, dacă cineva
este necalificat aici pot exista nişte urmări catastrofale. Dar dincolo nu avem
o senzaţie atât de acută.
Or, eu cred că cea mai mare catastrofă într-o
societate, îndeosebi în societatea modernă, este o minte puţin exersată. Acesta
este cel mai mare handicap. Cine poate să exerseze bine o minte?
Păi,
un om care are el însuşi mintea exersată şi are şi motivaţie să facă asta. Ar
trebui ca asemenea oameni să fie în sistem. Datorită a ceea ce ştie toată
lumea, adică datorită statutului social foarte scăzut al acestei profesii,
există un număr cu totul nesatisfăcător de persoane cu înzestrare înaltă şi cu
entuziasm care lucrează în învăţământ. Acest lucru poate fi extins şi la
universităţi. Învăţământul de masă în universitate, de pildă, înseamnă o
scădere a calităţii.
La
noi s-a acţionat într-un mod absolut iresponsabil după 90, pentru că s-a pornit
de la premisa că noi avem un număr foarte mic de studenţi, faţă de ţările
dezvoltate. Ceea ce e foarte adevărat. Dar în ceea ce priveşte modul în care ar
trebui să se procedeze pentru a spori numărul de studenţi, s-a acţionat într-un
mod foarte greşit. Adică, cum se spune, s-a pus căruţa înaintea cailor. Dacă ai
nişte universităţi care funcţionează cât de cât, trebuie să le întăreşti pe
alea şi să sporeşti capacitatea lor, nu să creezi o mulţime de universităţi
fără să ai nimic din ceea ce îţi trebuie pentru a avea o universitate la
nivelul unor cerinţe cât de cât decente şi, în primul rând, personal calificat,
profesori calificaţi.
Faci
atâtea universităţi în tot felul de oraşe de provincie, gândindu-te că poate
vii în întâmpinarea dorinţei alegătorilor, pentru că eşti la Caransebeş sau la
Baia Mare sau la Târgovişte şi ai universitate în oraşul respectiv, nu mai
trebuie părintele să susţină pe cineva într-un oraş mare unde există
universitate. Nu mai discut cazul universităţilor particulare. Dar, putem să
înţelegem mai uşor tentaţia la care au fost supuşi anumiţi politicieni, de a
câştiga popularitate prin asemenea acţiuni.
Ceea
ce putem să înţelegem mai greu este lipsa de responsabilitate a elitei
universitare. Fără colaborarea elitei universitare nu ar fi fost posibil acest
lucru. Imaginaţi-vă că toată elita universitară, cei mai performanţi profesori
din toate domeniile s-ar fi opus toţi în mod solidar şi s-ar fi organizat în
sensul acesta. A existat şi o solidaritate universitară. Din păcate, ea s-a
ocupat mai mult cu probleme de politică, cea a partidelor. Dar prima problemă
era aceasta. Şi eu am fost în solidaritatea universitară, dar am crezut că cu
asta se va ocupa în primul rând. M-am înşelat.
Numai
în condiţiile astea, în care însuşi oameni din elita universitară au acceptat să
predea la tot felul de universităţi particulare sau de stat, bucurându-se de un
plus de retribuţie.
Cu alte cuvinte, mi se pare că ei au trădat cauza
pentru aproape nimic. Cu alte cuvinte, s-au lăsat corupţi perfect derizoriu.
În
privinţa asta, judecata mea e necruţătoare, pentru că am cunoscut foarte bine
această perioadă, am spus totdeauna că nu este bine să facem aşa şi am
constatat că nu suntem în stare să ne solidarizăm.
Acum,
după ce au trecut 20-25 de ani, începem să deplângem urmările. Avem un număr
foarte mare de conducători de doctorat care nu sunt calificaţi. Urmare: avem un
număr foarte mare de titluri de doctori care nu au niciun fel de acoperire. Se
discută la nesfârşit problema plagiatului. Asta e o chestiune legată de
îndrumare. Eu nu am auzit discutându-se această chestiune. Nu am văzut pe
nimeni spunând următorul lucru: acest lucru nu este posibil dacă îndrumătorul
este pe de o parte o persoană bine calificată profesional şi, în al doilea
rând, care îşi ia timp pentru această activitate. Dacă lucrarea este pusă în
braţele profesorului atunci când e gata şi sunt 100-200 de pagini şi persoana
respectivă este foarte ocupată şi are foarte mulţi doctoranzi, nu există timp.
Faptul
că noi acceptăm cu dezinvoltură lucrurile acestea arată că, de fapt, am dori ca
lucrurile să fie normale, dar nu ne gândim că ar trebui să existe nişte
reglementări în aşa fel încât să intre în normalitate lucrurile. Nu putem să
avem conducere de doctorat cu un număr imens de conducători de doctorat pentru
că elita este foarte restrânsă. În al doilea rând, nu se poate lucra în paralel
cu 20-30 de doctoranzi. Acest lucru este imposibil.
Dacă
noi am avea posibilitatea să facem din profesiunea de învăţător sau de profesor
una foarte respectată din punct de vedere social şi suficient de atrăgătoare
din punct de vedere material, eu cred că şi calitatea s-ar îmbunătăţi foarte
repede pentru că oamenii aceştia ar lucra cu iniţiativă şi cu entuziasm. Eu nu
cred că dacă fixezi tot felul de norme şi ai simpli executanţi, şi nu oameni
care pun inteligenţă şi inventivitate în asta, poţi să ai învăţământ de
calitate. Până la urmă miza este asta: trebuie să-l înveţi pe omul respectiv,
pe elev, să-şi dezvolte capacităţile, disponibilităţile. Dar, asta nu poate
face decât un om care are el însuşi capacităţile şi disponibilităţile
astea.
Cum vedeţi dumneavostră evoluţia sistemului de
învăţământ în următorii ani?
Eu
nu ştiu dacă va fi o evoluţie într-un sens sau altul. Eu cred că numărul foarte
mare de reglementări, de reguli nu ajută. Şi, pe de altă parte, eu cred că în
învăţământ ar trebui să se lucreze aşa cum se lucrează în agricultură, intensiv
şi nu extensiv. Programe analitice şi manuale cu foarte multe teme şi cu foarte
multe lucruri de memorat nu sunt bune. Cu alte cuvinte, sunt lucruri care sunt
scrise în cărţi sau există acum în calculatoare şi pot fi consultate oricând. E
bine să-ţi exersezi memoria, dar există lucruri privilegiate pentru a-ţi exersa
memoria. După părerea mea, este un domeniu de exersare a memoriei geografia, în
aşa fel încât să ai o idee cât de cât despre marile zone climatice, despre
marile zone economice, despre relieful ţării tale, despre ceea ce pot oferi
cultural marile oraşe. Asta este o chestiune în care într-adevăr exersarea
memoriei este foarte bună.
Apoi,
sigur, este foarte important să poţi să distingi marile date ale istoriei. De
asemenea, există şi în alte materii chestiuni esenţiale care trebuie memorate.
Dar altfel, nu trebuie, pentru că ele există în cărţi şi pot fi reamintite,
rememorate în orice moment în care este nevoie. Ca să vă dau un exemplu, cred
că studenţii care studiază astăzi ştiinţele juridice, dreptul, şi sunt foarte
mulţi după cum se ştie, trebuie să memoreze un număr foarte mare de articole,
de legi, de dispoziţii, de coduri şi aşa mai departe. Eu cred că acest lucru
este foarte greşit. Singurul avantaj al acestui sistem este însă următorul:
dacă lucrurile merg pe memorare, atunci examinatorul nu are nicio răspundere şi
este scutit de contestare.
Toată lumea se plânge că se vorbeşte prost
româneşte. Păi de ce se vorbeşte prost româneşte? Pentru că oamenii fac greşeli
pe care nu le corectează nimeni. Aşa se învaţă.
Când
învăţăm fiecare limba maternă, cum o învăţăm? Ne luăm după cei care vorbesc şi
când o spunem bine atunci ceilalţi ne aprobă şi apoi ne corectează până când
modul nostru de a ne exprima se armonizează cu al lor. Acelaşi lucru trebuie să
fie făcut şi în şcoală, dar lucrul acesta cere motivaţie. Nu poate să fie făcut
de nişte oameni prost plătiţi, care nu se bucură de consideraţie socială şi
care din cauza asta câştigă o mentalitate de funcţionari.
Pe
vremuri erau foarte puţine licee. Eu am început liceul în 1943, locuind la ţară
lângă Arad, pe vremea aceea, la liceul Moise Nicoară din Arad. Pe vremea
aceea, acest liceu era singurul care dădea bacalaureatul. Deci, într-un judeţ
mare şi bogat faţă de alte judeţe ale României, Arad, exista un sigur liceu.
Acela dădea bacalaureat. Mai exista un liceu comercial şi unul industrial, dar
astea erau pentru meserii. La examenul de admitere erau nu ştiu câţi pe un loc
şi copiii de la ţară aveau şanse foarte mici, pentru că şcolile erau mai slabe,
faţă de cele numite primare pe vremea aia, adică cele de la oraş. Dar ceea ce
era mai remarcabil, am mai povestit lucrul acesta, era că era un curs inferior.
În
sistemul acesta e foarte greu să îi faci pe oameni să lucreze serios. De ce? În
loc ca elevii şi studenţii să fie supuşi unor exigenţe minime pe care trebuie
să le satisfacă oricum pentru a fi promovaţi, tot aşa cum ar fi un barem
sportiv minim sau la un instrument muzical, posibilitatea de a descifra o
partitură sau de a cânta după o partitură o bucată foarte simplă, un anumit
standard. Acest sistem lipseşte pentru că liceele au nevoie de elevi şi
universităţile de studenţi. Încă, în licee mai merge, în liceele mai centrale
unde pot să aleagă.
Dar,
universităţile, de pildă, îndeosebi în anumite domenii, de pildă în domeniul
umanist, dar şi la matematică şi fizică, din păcate, au nevoie de studenţi
pentru că altfel trebuie să închidă, profesorii nu mai au ce să facă. Se bat
pentru studenţi pentru că sunt multe. Şi cum concurează pentru studenţi? Păi,
coborând tot mai mult exigenţele. Care-i cea mai atrăgătoare? Cea care dă o
diplomă mai uşor. Şi-atunci, dacă e concurenţa asta, cum să obţii performanţă?
Asta e marea dificultate. Oricine e sincer, lucrează în învăţământ astăzi şi e
sincer, va recunoaşte că în univeristăţi asta e problema numărul unu.
Nu
neg niciun moment că există un număr de studenţi care sunt pasionaţi, motivaţi,
fac carte serioasă. Dar, pentru că avem foarte multe universităţi şi foarte
multe locuri şi şcoala este cum este, există un număr copleşitor de alţii care
nici nu pot, nici nu vor. Dacă noi am avea oameni mult mai capabili în meserii
practice, am sta mult mai bine. Avem foarte mulţi absolvenţi de universitate
care nu au totuşi aptitudini pentru activităţi din astea şi al căror randament este
foarte scăzut. Toate lucrurile se leagă.,,
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu